Метод проектів – це педагогічна технологія, яка містить сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю, яка дозволяє індивідуалізувати навчальний процес, дає можливість учневі виявити самостійність у плануванні, організації і контролі своєї діяльності. “ Я знаю, для чого мені треба все, що я пізнаю, і де я та як я можу ці знання застосувати “ - основна теза методу проектів.
Проектна технологія використовується як доповнення до інших сучасних педагогічних технологій, як засіб перетворення, за висловом С. Шацького та В. Шульгіна, “Школи навчання“ на “Школу життя”, в якій не готують до майбутнього життя,а організовують його. Використання її є так званим “містком“ між теорією і практикою під час навчання, виховання й розвитку особистості учня.
Основна мета методу проектів – надання учневі можливості самостійно здобувати знання під час розв'язання практичних завдань або проблем, які вимагають інтеграції знань із різних галузей, тобто це є додаткове створення оптимально підібраних для кожного учня умов з урахуванням його здібностей та темпів засвоєння навчального матеріалу. Всі учні на уроці можуть і повинні цілком засвоїти навчальний матеріал.
Типи проектів
а) Залежно від кількості учасників:
- індивідуальні
- групові
- колективні
б) Залежно від часу витраченого на реалізацію:
- короткотривалі (1-3 уроки)
- середньої тривалості (до місяця)
- довготривалі (кілька місяців)
в) За тематичною спрямованістю:
- мовні
- краєзнавчі
- екологічні
- з прав людини
- етнографічні
- соціологічні
г) За метою і характером проектної діяльності:
- творчі
- інформаційні
- дослідницькі
- мистецькі
- науково-пошукові
- ігрові
Основні вимоги до навчального проекту
1. Робота над проектом завжди спрямована на розв'язання конкретної проблеми-дослідницької, інформаційної, практичної.
2. Планування дій завжди починається з проектування власне проекту, зокрема із визначення виду продукту і форми презентації.
3. Дослідницька робота учнів є обов'язковою умовою кожного проекту. Відмінна ознака проектної діяльності: пошук інформації, яку проектна група потім обробляє, осмислює й доводить до відома решти учасників проекту.
4. Результатом роботи над проектом є продукт, який створюється учасниками проектної групи в ході розв'язання порушеної проблеми.
5. Представлення замовнику або громадськості готового продукту з обґрунтуванням, що це найефективніший засіб розв'язання поставленої проблеми.