Супервізія – як інструмент професійної підтримки та професійного розвитку, що передбачає комплекс заходів із навчально-методичного супроводу (далі – супровід) педагогічних працівників закладів дошкільної і загальної середньої освіти в умовах реалізації завдань Нової української школи (далі – НУШ).
Супервізор – фахівець з високим рівнем кваліфікації та успішним досвідом роботи, який здійснює свою діяльність з метою професійної підтримки та професійного розвитку педагогічних працівників закладів дошкільної і загальної середньої освіти, тренерів і тренерів-педагогів, сприяє налагодженню партнерства між усіма учасниками освітнього процесу в умовах реформування системи освіти в Україні, впровадження Концепції Нової української школи.
Супервізор може бути запрошеним адміністрацією, педагогами закладу освіти (батьківською громадою, місцевими громадами, громадськими організаціями).
Ключові функції супервізора: консультативна, наставницька, функція фасилітатора (модератора). Супервізор може здійснювати супервізію одного чи кількох працівників закладу освіти.
2. Основними принципами супервізії є: - гуманізм і людиноцентризм – побудова взаємодії суб’єктів супервізії на гуманістичних цінностях, визнання пріоритету прав і свобод людини, особистісної гідності;
- прозорість - забезпечення доступу суб’єктів супервізії до матеріалів вивчення, надання права на висловлення власної точки зору кожному учаснику;
- об’єктивність – неупереджене ставлення супервізора до результатів роботи тренерів, педагогів-тренерів, педагогічних працівників, їх труднощів та ймовірних проблем;
- партнерська взаємодія – міжсуб’єктна рівність і взаємодія учасників супервізії, спільне вирішення проблем і пошук шляхів покращення освітнього і управлінського процесів;
- індивідуальний підхід – толерантне ставлення до всіх суб’єктів супервізії, спрямованість на підтримку і надання консультативної допомоги у вирішенні виявлених у процесі супервізії професійних проблем;
- прогностичність – спрямованість процесу і результатів супервізії на підтримку і подальший розвиток педагогічних працівників, покращення надання освітніх послуг, якості навчання в умовах НУШ;
- розвивальний характер – мотивація суб’єктів супервізії на активізацію їхнього професійного розвитку, самовдосконалення, використання можливостей сучасних ІКТ, Інтернету, самоосвіти;
- рефлексивність – здатність супервізора усвідомлювати важливість і відповідальність своєї діяльності як наставника, консультанта, фасилітатора; сприяння, підтримка, консультування суб’єктів супервізії щодо формування у 3 них навичок професійної рефлексії, здатності об’єктивно оцінювати результати своєї діяльності, бачення шляхів подальшого професійного розвитку;
- надійність і валідність вимірювання результатів супервізії – використання сучасних вивірених методик вивчення, об’єктивність трактування результатів, обов’язковість фіксації процесу та результатів супервізії.
3. Нормативно-правове забезпечення наставництва і проведення супервізії: Конституція України; Закони України: «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про загальну середню освіту»; Указ Президента України від 25 червня 2013 року № 344 «Про схвалення Національної стратегії в Україні на період до 2021 року»; Постанови Кабінету Міністрів України: від 04 квітня 2018 року № 237 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа»; від 21 лютого 2018 року № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти»; Розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р. № 559-р «Про внесення зміни до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 17»; Статут регіонального закладу ППО; Типове положення про проведення супервізії впровадження Концепції «Нова українська школа», затверджене Міністерством освіти і науки України; Регіональне Положення про проведення супервізії впровадження Концепції "Нова українська школа"
Мета, завдання, напрями та форми проведення супервізії
4. Основною метою проведення супервізії є комплекс заходів з навчальнометодичного супроводу, професійна підтримка та професійний розвиток тренерів, тренерів-педагогів, педагогічних працівників закладів дошкільної і загальної середньої освіти.
5. Основними завданнями проведення супервізії є:
- здійснення навчально-методичного супроводу професійної діяльності суб’єктів освітнього і управлінського процесів;
- підтримка процесу професійного розвитку тренерів, педагогів-тренерів, педагогічних і управлінських кадрів закладів дошкільної і загальної середньої освіти;
- консультування учасників освітнього процесу з актуальних питань впровадження Концепції НУШ, освітніх програм і навчальних планів, впровадження сучасних технологій навчання, використання інформаційнокомунікаційних і цифрових технологій тощо;
- наставництво, спрямоване на розвиток професійної компетентності педагогів, тренерів, педагогів-тренерів, керівників (заступників керівників) закладів освіти;
- сприяння налагодженню партнерської взаємодії школи, влади і громад різних рівнів задля реалізації завдань НУШ, побудови демократичної моделі управління закладом. - здійснення навчально-методичного супроводу професійної діяльності суб’єктів освітнього і управлінського процесів;
4 - підтримка процесу професійного розвитку тренерів, педагогів-тренерів, педагогічних і управлінських кадрів закладів дошкільної і загальної середньої освіти;
- консультування учасників освітнього процесу з актуальних питань впровадження Концепції НУШ, освітніх програм і навчальних планів, впровадження сучасних технологій навчання, використання інформаційнокомунікаційних і цифрових технологій тощо;
- наставництво, спрямоване на розвиток професійної компетентності педагогів, тренерів, педагогів-тренерів, керівників (заступників керівників) закладів освіти;
- сприяння налагодженню партнерської взаємодії усіх учасників освітнього процесу задля реалізації завдань НУШ, побудови демократичної моделі управління закладом.
6. Супервізія проводиться за напрямами, пов’язаними з професійним стандартом вчителя початкових класів Нової української школи.
7. Основні форми проведення супервізії: Супервізія проводиться за такими формами: - індивідуальна, що передбачає здійснення одного чи кількох наставницьких циклів (бесіда з планування, спостереження, бесіда з рефлексії, створення плану професійного розвитку);
- групова, що передбачає спільне обговорення, обмін досвідом і аналіз результатів діяльності професійних груп з метою підтримки і прогнозування подальшого професійного розвитку учасників освітнього процесу.
8. Загальну координацію проведення супервізії у регіоні за дорученням департаменту освіти і науки ОДА може здійснювати заступник директора регіонального закладу ППО за посадовими обов’язками чи інша компетентна особа, визначена департаментом освіти і науки ОДА.
9. Супервізія може проводитися одноосібно чи групою супервізорів залежно від потреби, запиту, конкретної ситуації. Чисельний склад, керівництво, час проведення і програма супервізії затверджується наказом директора (ректора) регіонального закладу ППО.
Наказ про супервізію: /02.supervizija.docx